Opnaardealgarve5 - Reisverslag uit Budens, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardealgarve5 - Reisverslag uit Budens, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardealgarve5

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

29 September 2016 | Portugal, Budens

Rondreis Spanje/ Portugal 5
Maandag 26 september. Het is tijd om naar de volgende bestemming te gaan. Het uiterste zuidwesten van Portugal gaan we bekijken. In Vila de Bispo is een c.pl. en dat lijkt ons wel wat. Na een halfuurtje rijden komen we in genoemde plaats aan. Behalve een Lidl, zien we geen c.pl. Na de inkopen gaan we toch maar op ons navigatiesysteem af en komen 12 km. verder bij een pottenbakker, aan de N125. Het onverharde pad rijden we in en na 500m worden we welkom geheten door de eigenaars, die uit Wales blijken te komen.
Onze plaats ziet er goed uit: veel ruimte, veilige elektra, water bij de hand en een goed werkende WiFi . Het uitzicht is prachtig en wat een rust. Dat wordt genieten de komende dagen. Camperaars vinden deze plaats bij Campercontact onder s. c. 27786 en bekijk de foto's en reviews. Volgens onze TomTom  ligt het buiten de gedigitaliseerde zone.

Het maken van een weersverwachting lijkt mij een simpele zaak in Portugal.  " Voor morgen verwachten we geen neerslag." Het heeft hier namelijk al sinds mei niet meer geregend! Op naar Sagres.  In nog geen half uur zijn we er. Op een enorme parkeerplaats  kunnen we de camper makkelijk kwijt. Om het fort te mogen bekijken moet er entree worden betaald.
De grootste  bezienswaardigheid is de kiezel Windroos. Dit in doorsnee 50m. grote kompas is pas in 1919 opgegraven cq ontdekt.  Het bestaat uit 48 segmenten, terwijl een hedendaags kompas uit 32 elementen  bestaat. Er wordt gedacht aan een fout van de archeologen! De segmenten worden gescheiden door rijen stenen. Het uit de 16e  eeuw stammende werk heeft misschien ergens anders dienst voor gedaan. Tot op heden weet men dat niet. Aan de achterkant van het fort loopt een verdedigingslinie. Er is ook een wandelpad aangelegd. Langs het pad kun je informatie lezen over planten en dieren. Het uitzicht op de oneindige zee  is zeker met dit weer geweldig. Waarschuwingsborden  wijzen de bezoekers er op dat de rotskust, soms wel 50m. hoog, kunnen afbrokkelen. Enkele vissers staan soms op het randje.
Een km. of 6 verder ligt de meest westelijke plaats van het vasteland van Europa,  nl. Cabo de Sao Vicente. De vuurtoren is hét punt van alle souvenirs. De omliggende rotsen mogen er ook zijn. Veelal rood van kleur steken ze mooi af tegen de wel erg blauwe zee. Gelukkig staat er een straffe wind en dat maakt het verblijf nog aangenamer. In de luwte zal het wel 35 graden zijn geweest.

Even googlen en dan zie je dat Cabo de Sao Vicente  toch niet de meest westelijke  plaats van het vasteland  is. Dat blijkt namelijk Cabo da Roca  bij Sintra  ( ten westen  van Lissabon) te zijn.
Vicente  is er niet minder mooi om.

In 4 jaar tijd zijn we nu in de meest:
Zuidelijke = Tarifa (2012)       Spanje
Westelijke = Cabo da Roca  (2014)     Portugal
Noordelijke= Slettnes Gamvik      Noorwegen
plaatsen geweest.
Het meest oostelijke zoeken we maar niet op........

• 29 September 2016 - 15:57

Mike:

Dat oostelijke laten wij figuurlijk maar links liggen, terwijl het van ons enjullie gezien rechts ligt!

• 01 Oktober 2016 - 09:53

Tien En Marja Van Unen:

Leuk verhaal en foto's! Heerlijk om zo met de camper te reizen, niemand zit achter je aan en je kunt gaan en staan waar je wilt. Geniet ze!