Opnaardealgarve 10 - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardealgarve 10 - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardealgarve 10

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 Oktober 2016 | Portugal, Albufeira

Rondreis Spanje/ Portugal 10
Zaterdag, 15-10, komen we in het begin van de middag op de reusachtige camperplaats in Portimao aan. Eigenlijk heet de wijk Praia da Rocha. We staan op het gedeelte dat geasfalteerd is. Meer dan de helft van het terrein is onververhard.
Op de fiets gaan we naar de wijk waar een geweldig goed visrestaurant moet zijn. In 2012 ben ik daar geweest met een golfteam. We geven het gauw op. Het is als een speld in een hooiberg zoeken. Als alternatief hebben we in een typisch Portugees restaurant tapashapjes gegeten.
's Zondags maken we een wandeling langs het wel 1 km lange strand. Over een houten vlonder is het makkelijk lopen. Het strand is een paar honderd meter breed en heeft mooi zand. De strandtenten zijn voor ieder wat wils. In één daarvan kun je zelfs Nederlandse producten krijgen!. De boulevard is door middel van trappen op diverse plaatsen goed bereikbaar. Kortom een prima plaats om te vertoeven.
Vanaf 18 uur "genieten" we van muziek uit de restaurantbus op de c.pl.  De daar aanwezige Engelsen en Duitsers zingen volop mee met de hits van 30 jaar geleden....Om 22.15 stopt het lawaai.
Jammer van die herrie, want de omgeving bij de haven en het strand zijn de moeite waard. Je kunt er wandelen en fietsen.

Maandag rijden we naar Alvor. Een vissersdorp, vlakbij Portimao. Er is daar plaats genoeg. De ondergrond van deze c.pl. is onverhard (soort rode leem), bij regen moet je er niet staan. Het strand is vlakbij en het dorp ligt op 700m.
's Avonds eten we, op aanraden van de ober,  een moot van de Garoupa vis. Deze typisch Portugese vis kan wel 1.20m. lang worden. Het advies van de ober was uitstekend. Zelden hebben we zo'n lekkere vis gegeten.
Na het eten gaan we de straatjes van het dorp in. Zijn we hier in Gibraltar?
De voertaal is Engels. Er kan zelfs met ponden worden betaald. Overigens geven ze hier €1,05 voor een Engelse pond.
Bij het sportcafé van Alvor gaan we een pilsje pakken, samen met veel Engelsen. Op wel 10 tv schermen bekijken we de laatste 20 minuten van Liverpool - Manchester United. Wat een sfeer. Geweldig om dit mee te maken.
Na afloop van de match maken we kennis met het fenomeen "Engels zuipen." Een jonge gast bestelt voor hem en z'n maten glazen waar een half blikje Red Bull wordt in gegooid. Ook worden acht borrelgazen met Jägermeister gevuld. Vervolgens gooit de ober die glaasjes, met inhoud, in de glazen met Red Bull.

Dinsdag 18-10. 's Middags maken we een stevige wandeling door de kilometers lange "duinen " . Vrijwel het hele pad naar de ingang van de haven kun je over houten vlonders lopen. Met de fiets is dit ook goed te doen, er ligt soms een grindpad naast. Bij nader inzien moet je dit pad zeker bij eb en vloed een keer gelopen hebben. Wat een verschil! Bij eb zie je over een grote oppervlakte zandbanken liggen. Bij vloed lopen we gelukkig op de vlonders, anders krijg je soms natte voeten. Op het einde van het pad kom je bij de ingang van de haven. Enkele vissers proberen daar dorades te verschalken. Voor de foto mag ik er een vasthouden. Het is een flink exemplaar met een scherpe rugvin merk ik aan mijn vingers.
's Avonds gaan we speciaal voor de fado naar een restaurant. De zanger zingt voor 10 mensen,  een afgang. Ook hier wordt de Portugese cultuur om zeep gebracht. Engelstalige muziek, met karaoke en al, overheerst.
Woensdag fietsen we dezelfde route als we gisteren hebben gelopen. Deze keer was het laag water. Een totaal ander beeld.
's Middags hebben we gezwommen in de vrij woeste branding. De temperatuur van het water was uitstekend, maar de stroming was hevig. 's Avonds de 2e helft van PSV gezien in het sportcafé. Ik heb gewoon aan een ober gevraagd of hij op één van de tien schermen PSV wil laten zien, was geen enkel probleem.
Donderdag hadden we heel veel gedoe met het opwaarderen van de MiFi. Het bijgevoegde internetadres over het opwaarderen en het telefonisch advies van de ANWB waren onjuist. 's Middags hebben we het met de roaming aan en met het juiste internetadres nogmaals geprobeerd en nu lukte het ons.
Vlakbij onze c.pl. staan appartementencomplexen aan het zuidrand. Ook in deze omgeving liggen vlonders in de lengte van het strand. Op deze manier kun je km's wandelen of fietsen langs een van de mooiste stranden van Europa. Het strand is breed, vlak en schoon. De vele strandtenten maken het vakantieplaatje compleet.

De weersverwachting voor de komende dagen is wat minder. Het zou zo maar kunnen dat er regen komt. In een eerder stadium schreef ik over de ondergrond van deze c.pl. Het ligt dus voor de hand dat we vertrekken richting Albufeira.

• 22 Oktober 2016 - 15:02

Mike:

Genoeg te beleven. Prachtig toch zo'n reis. Gr Mike

• 22 Oktober 2016 - 19:43

Wim En Francien:

Hoi Els en Kees. Jullie reisverslagen allemaal tegelijk gelezen. Jullie genieten er enorm van lees ik wel. Heerlijk verse vis eten en hopelijk gaan jullie nog een leuke fado-avond beleven.
    Lieve groetjes van ons.

• 22 Oktober 2016 - 21:44

Tien En Marja Van Unen:

Dag Kees en Els, weer eens een berichtje van de tegenvoeters in Nieuw Zeeland. Wat is er toch veel te beleven en daar hoef je echt 'de wereld niet voor uit' lezen we wel.
    Jullie zijn al een tijd onderweg..... voor kerstmis thuis denk je? Je moet tenslotte je koffers weer pakken voor de volgende reis, hihi. Veel plezier nog!