Opnaatdealgarve2 - Reisverslag uit Porto Covo, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaatdealgarve2 - Reisverslag uit Porto Covo, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaatdealgarve2

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

22 September 2016 | Portugal, Porto Covo

Rondreis Spanje/Portugal 2
Zaterdag 17 september vertrekken we met regen vanaf de c.pl. in Capbreton. Ook onderweg veel buien. Relatief veel vrachtverkeer, ondanks dat het zaterdag is. We volgen een gedeelte van de de tolweg, maar nemen afslag 24 richting Tolosa (N1). Deze 4-baans weg is goed te doen, rekeninghoudend met zo nu en dan een minder goed wegdek en een stevige beklimming.
Diesel is in Spanje een stuk goedkoper dan in Frankrijk, zelfs langs de snelweg.
De c.pl. in Vitoria Gasteiz ligt slechts enkele kilometers van de snelweg en is gemakkelijk te vinden ( Campercontact  s.c. 11887 . ). Er is officeel plaats voor 10 campers, maar op deze mixed parking is er genoeg ruimte . Een bakker en een mercado zijn vlakbij.

Bij het wegrijden zondag moeten de ruitenwissers weer aan. De Pyreneeën  laten zich nog even gelden.
We volgen de AP1 naar Burgos (tolvrij) en nemen  afslag  4a.  Daar halen we  wel een tolticket uit de automaat, maar km's verder hoeven we niets te betalen. Dat  is op dit traject  al jaren zo. Deze 70 km. lange weg is goed  te berijden.
Ondanks dat de regen allang is opgehouden merken we dat de temperatuur niet hoog is. Niet zo verwonderlijk, want Burgos ligt op 1000 meter.
Voordat we camping Regio in St. Martha de Tormes bereiken, moeten  we met een grote boog om Salamanca heen. De prachtige kathedraal  is goed te zien.
Op de camping  is het behoorlijk  druk. De ACSI is er met een groep caravans en campers. Het lijkt er ook op dat een groep Engelsen gezamenlijk een trip maakt.
Was het vanmorgen nog regenachtig,  bij aankomst op de camping  is de temperatuur zeker boven de 30 graden.

Maandag 19 september rijden we door naar onze volgende bestemming , nl Évora in Portugal.  Voordat we de snelweg opdraaien doen we eerst boodschappen bij de Lidl en tanken we bij Galp. We zijn daar eerder geweest  ( 2jaar geleden ) en weten dus hoe we daar moeten komen
( vanaf de camping linksaf, 2km. rechtdoor  en je ziet het vanzelf).
Het is een gevarieerd landschap langs de 4-baans. Er is veel groen (!) en we zien olijfbomen, kurkeiken,  maïsvelden,  percelen met " snacktomaten " rivieren en beekjes waar het vee uit kan drinken.
Het verrast ons wederom dat we ook vandaag weer boven de 1000 m.rijden. Boven op een top staat een bord met: 1178m.
De laatste 84 km naar Évora is ook weer een goede afwisselende 2- baansweg met o.a.  kurkeiken en olijfbomen.
De c.pl ligt net buiten de stadsmuren en weten we nog te vinden . Ook hier waren we eerder.
Deze stad is het bezoeken meer dan waard. Uiteraard de kathedraal,  de ruïnes uit de tijd van de Romeinen en de kapel, waarvan de muren zijn opgebouwd met de botten van duizenden monniken (!). Évora is ook een vermaarde universiteitsstad. ' s Avonds maken we op het plein mee hoe de eerstejaars studenten hun kennismakingsweek ondergaan. Het gaat er allemaal gemoedelijk en sympathiek aan toe.
Het is  vandaag maar liefst 36 graden geweest en dat merken we wanneer  we laat in de avond de camperdeur openen.

Évora is een vrij grote stad en heeft ook een Lidl en een Intermarché.
Onze route loopt vandaag via Beja. Een veelgebruikte 2- baansweg voor toeristen die naar de Algarve rijden. 30 km tnv Beja is een prima parkeerplaats.
De weg ná Beja richting de kust is een ramp! Het wegdek zit vol met gaten en het is hier en daar handmatig opgevuld. Kan er hier wat Europees geld naar toe gestuurd worden? Gelukkig wordt het ná Grandola beter.
Sines blijkt een havenstad te zijn. Waarschijnlijk heeft de haven veel te weinig capaciteit, want er liggen vier grote schepen voor anker om binnen  te varen. Voorts zien we raffinaderijen en een energie centrale.
Net buiten Sines vinden we een c.pl . Op een mixed parking staan we met elf campers. Het uitzicht is prachtig. De golven beuken met veel geraas op de rotskust. Hier en daar is een zandstrand.

Aangezien het in Portugal een uur vroeger is dan in Spanje en uiteraard Nederland, is het niet zo snel donker. Tot laat buiten zitten is er niet bij. Door de wind van zee koelt het snel af en moeten we na 7 uur binnen zitten.