Opnaardealgarve 16 - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardealgarve 16 - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardealgarve 16

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

06 November 2016 | Spanje, Salamanca

De laatste 50 km. naar Caceres rijden we in de regen. Bepaald geen pretje, zeker als het tot 19.00 uur aanhoudt.
Zondag zien we bij het opstaan een strak blauwe lucht en de zon schijnt volop. In de camper is de temperatuur 10 graden en buiten 8. Dat is even wat anders dan we gewend zijn.

Onze route loopt langs de westkant van Spanje. Op de snelwegen is het erg rustig en er ligt goed asfalt.
Vandaag werkt het weer uitstekend mee om van de omgeving te genieten. Caceres ligt op 400m. en Salamanca op 800m. Langs dit heuvelachtige traject zien we zelfs sneeuw liggen op een hoge top. Wij  rijden op een gegeven moment op een hoogte van 1176 m. Zo'n 70 km. tzv Salamanca ligt een prachtig stuwmeer. Wij zijn even van de Ruta de la Plata afgegaan om er foto's van te maken.
Met de enorme hoeveelheid kurkeiken die we zien doet men kennelijk niets. Alle basten zien er gaaf uit. De koeien en stieren moeten het naar de zin hebben na de overvloedige regenval van gisteren. Het gras zal weer snel gaan groeien.
Wijngaarden zijn er ook veel te zien. Jammer genoeg hangen  er geen reclame borden om te zien van welk huis de wijn is.

Camping Regio is makkelijk te vinden in Santa Marta de Tormes. Het plaatsje ligt op 6 km. van het centrum van Salamanca.We maken gebruik van het aanbod om in het hotel te komen dineren. Voor de prijs van €8,50 pp kunnen we kiezen uit zeven mogelijkheden. Of dit aanbod ook voor de zomermaanden geldt is twijfelachtig.

De bus naar Salamanca stopt bij de camping en  binnen een half uur staan we midden in de stad. De grootste bezienswaardigheid,  het Plaza Major, is voor een groot deel volgebouwd met stands waarin boeken worden verkocht. Jammer, maar het plein blijft schitterend. De universiteit en de kathedraal liggen nog voor een groot deel in de zon en dat levert heel mooie foto's op.

Na de koffie lopen we dezelfde ronde als vanmiddag, maar nu is de verlichting aan. Schitterend om te zien! Er lopen toch veel mensen op straat, ondanks de kou. Op verschillende borden zien we 7 graden staan. Voor ons voelt dat aan als vorst......
We zijn niets meer gewend. Toch hebben we weer ontzettend genoten van deze prachtige stad.

Om 20.00 uur zijn we weer op de camping en kunnen we het journaal zien. Volgens de weersverwachting voor de komende week, kunnen we beter om keren ipv naar huis rijden.
Toch doen we dat wel. Vrijdag zijn we thuis. Nog 1800km.

Salamanca ligt ten noordwesten van Madrid. Niet ver van de grens met Portugal .

• 07 November 2016 - 07:19

Tien En Marja Van Unen:

Dag beiden, we wensen jullie een behouden terugreis. En inderdaad het weer is hier zeer herfstachtig. Gisteren heeft het zowat de hele dag geregend. Geniet nog van alles!