Opnaardealgarve 15 - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardealgarve 15 - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardealgarve 15

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

06 November 2016 | Spanje, Salamanca

Rondreis Spanje/ Portugal 15

Donderdag 3 november rijden we naar Sevilla. De 154 km. doen we in twee uur en dan staan we op een mixed parking op 1km. van het centrum van Sevilla. Beter kan bijna niet.
Na 16.00 uur lopen we naar het centrum. Het is er gezellig druk. Verreweg de meeste mensen zijn Spanjaarden. Engels horen we bijna niet.
In de wijk St.Cruz, dicht bij de kathedraal, stikt het van de tapasbarretjes en een daarvan brengen we een bezoek. Uit de gerechten die we hebben gekozen, blijft die van de gamba's het beste in ons geheugen. Dat gaan we thuis op dezelfde wijze proberen.
Na het eten staan we plotseling in een mensenmassa. We kunnen niet meer voor of achter uit. Er is een processie aan de gang en duizenden mensen zijn daar voor komen opdagen. Onder hen ook heel veel jongeren. Het uitzicht wordt vaak belemmerd, maar toch hebben we het sluitstuk kunnen zien. Een kruisdragende Jezus wordt op een baldakijn naar de kathedraal gebracht. Bij binnenkomst gaan alle (zeker 10) klokken luiden. Een zeer indrukwekkend schouwspel. Na afloop zoekt iedereen  gedisciplineerd zijn weg en zoekt iedereen gezellig de restaurants, de barretjes en de terrassen op.

De volgende dag vernemen wij dat deze week de heilige week in Sevilla is. Daarom wordt de processie gehouden, als dank cq. herinnering aan de patroonheilige van de stad. In de kathedraal hebben we het sluitstuk van de processie kunnen bewonderen. Wat een pronkstuk aan bladgoud met al z'n versierselen. Op de foto is dat goed te zien.

Dit is ons tweede bezoek aan Sevilla. Er is zoveel moois te zien en er heerst een geweldige sfeer. We raken hier niet snel uitgekeken.
De kathedraal, het palicio Espagne , de wijk Santa Cruz met z'n nauwe straatjes en vele restaurantjes en bars, het Alcazar, de vele monumenten, de paardenkoetsjes enz. te veel om op te noemen. De sfeer die heerst in de stad Sevilla kun je moeilijk beschrijven, die moet je zelf ervaren.

Het weer is een beetje omgeslagen. Geen strak blauwe lucht, maar wat bewolking.
De rit van vandaag (zaterdag) is ongeveer 260 km. lang en gaat over Mérida naar Caceres. We volgen de Autovia Ruta de la Plata. Het is een heuvelachtig gebied, leuk om te zien. Aan weerszijden van de weg staan kurkeiken en olijfbomen. Halverwege zien we ook wijngaarden. Het is lekker rustig op de weg. De laatste 50 km. moeten we  in de regen rijden. Desondanks zijn we om half drie in Caceres. De c.pl is vol, maar daar vlakbij is plaats genoeg.

Zaterdag 5 november gaan we in zeven dagen naar huis.
1. Cpl Caceres                      sc 6380
2. Camping Regio in Santa Marta de Tormes,  vlakbij Salamanca.
3. Cpl Vitoria Gasteiz          sc  11887
4. Cpl Capbreton                  sc  1798
5. Cpl Roullet St.Estephe    sc  1665
6. Cpl Milly la Fôret,  60km. onder Parijs.  sc  25476

Vrijdag 11 november zijn we weer thuis.
Dan maken we een terugblik op deze prachtige reis.