Opnaardealgarve 9 - Reisverslag uit Silves, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardealgarve 9 - Reisverslag uit Silves, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardealgarve 9

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

15 Oktober 2016 | Portugal, Silves

Rondreis Spanje/Portugal 9
Het is vrijdagavond wanneer dit verslag wordt gemaakt. De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in Silves.
Silves is een bij Nederlanders zeer bekende plaats om te overwinteren. Daarom vinden wij het de moeite waard om meer over de plaats, de omgeving en het klimaat te vertellen zoals wij het hebben ervaren.
Net als de meeste steden heeft Silves een oude kern en nieuwe woonwijken. In de oude kern tref je smalle straten, kleine winkels en restaurants aan. Toeristen willen buiten zitten en dat kan volop. Er zijn genoeg terrassen te vinden. Zoek vóór 13 uur een plaats bij een bekend restaurant, anders moet je wachten. Het heeft ons verbaasd dat er een restaurant is waar alleen maar kip op het menu staat. Op grote houtskool vuren worden de platgeslagen kippen gegrild.
Wij hebben gegeten in Casa Velha, nr.12 op de lijst van beste restaurants. De kwaliteit van hetgeen we kregen was redelijk. Alles was gefrituurd, ook de visfilets.
In de nieuwe woonwijken tref je meestal goed onderhouden flats aan. Meer buiten de plaats staan prachtige huizen.
Dat het economisch in Portugal niet bijster goed gaat zie je goed, zelfs als je door de straten van Silves loopt. In de winkels liggen artikelen, kleding en schoenen die heel erg gedateerd zijn.
Helaas zijn hier heel weinig gevels bekleed met de zo bekende Azuleo's  (wandtegels).
Bekende gebouwen zijn de kathedraal en het kasteel. Beide kunnen tegen betaling worden bezocht. De kathedraal is heel hard toe aan een opknapbeurt. Het is ons een raadsel dat dat nog niet is gebeurd. Duizenden toeristen bezoeken jaarlijks deze kerk.
Het kasteel torent boven de omgeving uit. Het is het enige monument dat ontsnapt is aan de vernielzucht van de christenen tijdens de Reconquista. Overigens zijn alleen maar de buitenmuren  nog intact. Archeologen zijn bezig met opgravingen aan de binnenzijde. Vanuit de kantelen kun je 360 graden rond kijken over het stadje en de omgeving. Bij helder weer kun je de heuvels van Monchique goed zien.
De omgeving is zeer gevarieerd. Soms mooi groene citroen- en sinasappel boomgaarden, dan weer dorre stukken land die ooit werden bewerkt. Natuurlijk ontbreken de olijfbomen niet.
De overwinteraars zullen hier vast ook komen voor het fijne klimaat. Tot onze verbazing is het hier 's morgens en 's avonds erg vochtig (65%), terwijl het overdag vaak maar 35% is. De temperatuur is hier half oktober geweldig. Na 10 uur kun je buiten zitten tot 18 uur. Van 12 tot 16 uur kun je de zon beter mijden. In de schaduw is het 20-22 graden, maar in de zon is het zeker 25 graden.
Er zijn hier maar liefst 4 camperplaatsen in of net buiten de plaats. Dat zegt natuurlijk alles over de aantrekkelijkheid van Silves. Waar wij staan is plaats voor 50 eenheden en die zijn de komende maanden allemaal bezet. Behalve stroom, water, grijs water stortplaats, ch.toilet en douches, staan hier 2 Miele wasmachines en 1 Miele droger. Aan de veiligheid van de bezoekers is ook gedacht. Er hangen diverse kasten met brandbestrijdings middelen. Nooit eerder gezien op camperplaatsen.