Opnaardealgarve 8 - Reisverslag uit Silves, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardealgarve 8 - Reisverslag uit Silves, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardealgarve 8

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

12 Oktober 2016 | Portugal, Silves

Rondreis Spanje/ Portugal 8
Zaterdag 8-10.
We blijven het weekend op deze mixed parking in Armação de Pêra. Er zijn hier een paar sanitaire voorzieningen en daar maken we gebruik van. Het toilet kan worden geleegd en er is schoon water. Meer hebben we niet nodig.
Cia heeft ons aangeraden kip piri piri te eten en dat hebben we vanmiddag uitgeprobeerd. De kip was goed, maar niet zo pittig gekruid als verwacht.
Tegen vier uur gaan we naar het strand. Vóór die tijd is niet verantwoord. De zon is nog steeds erg fel aan de strak blauwe hemel.
Van een landgenoot horen we dat de camper op het vliegveld van Alicante voor maanden gestald kan worden.  Achter een hek én met beveiliging. Kostprijs  €150-200,-. Misschien een goed idee, zoals deze mensen doen, in november met het vliegtuig naar huis en in maart terugvliegen naar Alicante.
Tijdens een wandeling ontdekken we zondag dat Armação de Pêra   eigenlijk helemaal geen vissersdorp is. Lang geleden was dat wel het geval. Een strook op het strand  is nu bestemd voor de vissers. Meer naar het westen toe loopt een lange boulevard voor de flats. Dit gedeelte is qua bouw duidelijk nieuwer dan het deel van de stad waar wij de camper hebben staan. Het vvv kantoor is aan het begin van de boulevard te vinden. Het stikt hier van de restaurants en bars. In deze periode van het jaar is het gezellig druk. 's Zomers zal het wel anders zijn.

Het lijkt erop dat het vandaag (maandag) de grote vertrekdag is. Bijna alle campers rijden weg. We volgen het voorbeeld. Tot onze verbazing treffen we Jolein, een clublid, in een winkel in Alcantarilha aan. Ook zij beveelt ons Silves aan.
Silves is niet ver van onze vorige standplaats en ligt meer het binnenland in. We hebben een ander doel voor ogen vandaag: het gebergte van Monchique. De weg er naar toe kent veel bochten, maar de helling is niet te steil voor onze camper. Bij een uitzichtpunt onder de top stoppen we om wat foto's te maken. Helaas is het geen helder weer, zodat we wél de zee kunnen zien, maar geen plaatsen kunnen  onderscheiden. Op deze plaats is niet lang geleden een bosbrand geweest. Vele hectaren  zijn verwoest. Na nog een honderdtal meters klimmen zijn we op het hoogste punt:902m. Het uitzicht is, door de nevel, niet spectaculair. Op andere dagen zal je ongetwijfeld  wel kunnen genieten van een weidse blik op Silves, Portimao en andere plaatsen. Er staan veel eucalyptus en mimosa bomen, soms liggen er wat sinaasappel of citroen plantages.
In Silves hebben we de keuze uit zeker vier camperplaatsen. We kiezen die van Parque de Castelo. Deze staat niet in het ACSI  boek, maar wel onder Campercontact (sc.47959) en
is de moeite waard: 1 km.van het dorp, naast een supermarkt, ruime plaatsen, schoon sanitair. In de prijs van €7,- p.d. is elektra en WiFi inbegrepen.
Het adres: Rua 1 de Maia 26, N 37.11.38.1  en W 008.26.08.8.

Het plaatsje Silves heeft nauwe straatjes met veel restaurants. De typische kleine donkere winkels zijn er genoeg. Het kasteel boven op de heuvel is prominent aanwezig en 's avonds mooi verlicht.

• 13 Oktober 2016 - 16:12

CIA Van Minderhout:

Sardientjes en Dorade! Ook aan te bevelen!