Opnaardealgarve - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardealgarve - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardealgarve

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

05 Oktober 2016 | Portugal, Lagos

Rondreis Spanje/Portugal 6
Woensdag en donderdag hebben we een was- en rustdag  gehouden. Het gebruik van de buitendouche van de camper is een succes.

Donderdag  (1-10) gaan we met de fiets naar het strand van Burgau. Dat vissersdorp  ligt 5 km. bij ons vandaan. Het is een stevig ritje, want we moeten zo nu en dan klimmen.
Burgau heeft een 500m lang strand en er staan een paar leuke restaurants tegen de klif helling. Het dorpje heeft smalle straatjes met kleine winkels.
De terugweg gaan we zoveel mogelijk langs de kust.  De beklimmingen worden lastiger, maar we redden het. In het strandpaviljoen van Praia (strand) de Cabanas is een bruiloftsfeest. Ook het Forte de Almádena bezoeken we. Eigenlijk is dat gewoon een  "puinhoop". Niet interessant, wél  interessant is de afdaling van 16% die we moeten nemen. Heelhuids komen we beneden en fietsen nog 5km. voor we weer thuis zijn.
Zondag genieten we van het altijd mooie weer. Met lezen en het volgen van sportuitslagen via www.flashscore.nl  vermaken we ons goed.

Maandag 3 oktober verlaten we ons paradijs. Een week alleen staan in zo'n prachtige omgeving is bepaald geen opgave, maar Portugal heeft nog veel meer te bieden.
Lagos ligt maar 15 km. naar het oosten, dus we zijn er zo. Op de gemeente camping vlakbij de haven is plaats genoeg voor ons.
' s Middags lopen we naar de haven. De boulevard is zeker een km. lang en er staan een tiental kraampjes op. Veel koopwaar is van kurk, zoals o.a. tassen en hoeden, maar dat hebben we eerder in Évora gezien. Vanaf de  boulevard vertrekken er ook bootjes die de indrukwekkend gekleurde rotsen bezoeken. Voor €15 pp. worden de toeristen er naar toe gevaren.
Halfweg de boulevard steken we de weg over en lopen zo de gezellige straatjes in. Veel winkels, restaurants, bars, terrassen enz. Zeer de moeite van een bezoek waard. Eenmaal op een terras zittend aan een pilsje, krijgen we een gratis gitaarconcert aangeboden door een virtuoze gitaarspeler.  Die jonge gast trekt  in een mum van tijd veel toehoorders. Wij genieten een tijdlang van zijn muziek en besluiten een cd van hem te kopen. Die gitarist heet Leon Christian Karmameleon en is als Karmameleon op Facebook te volgen. Echt iets voor jou Rob (d H). Het is al bijna donker wanneer we door de smalle straatjes naar de camping lopen. Wat een dag!

Dinsdag 4 oktober.  's Morgens gaan we een bootje, bestuurd door een oud-visser, de kliffen vanaf de waterkant bekijken. Tijdens de drie kwartier durende vaartocht zien we heel wat rotsformaties voorbijkomen. De stuurman wijst ons op verschillende fantasie  afbeeldingen, zoals de Titanic, Ch. De Gaulle, de Arc de Triomph,  Elizabeth en een olifant. Aan fantasie dus geen gebrek. Soms varen we even onder de kliffen door. Dat maakt het nog spannender. We fotograferen met z'n tweeën de prachtige kleuren van het gesteente en het water: rood,geel en blauw. Het is best druk op het water. Talloze toeristen willen de gekleurde riffen van nabij bekijken. Wij genieten er enorm van.
Na de lunch gaan we met de fiets naar de vuurtoren,  het keerpunt met de boot vanmorgen.  Het is daar een drukte van belang. Niet zo verwonderlijk, want ook van boven zijn de kliffen het aanzien meer dan waard. Via een stenen trap kunnen we vlakbij het water komen. Toch verrassend, want een paar uur geleden voeren wij hier voorbij in een bootje.
Als we 's avonds uit eten gaan in het centrum horen we weer veel muzikanten bij diverse restaurants spelen. Ook "onze" gitarist doet weer zijn uiterste best op het plein.
Op de terugweg lopen we over de Mercado dos Ecravos, in goed Nederlands: de slavenmarkt. Hier was de eerste slavenmarkt van Europa. Het staat vernoemd op de stadsplattegrond. We hebben er geen goed woord voor over.
Thuis op de camping krijgen we een gratis live concert aangeboden. In het stadion, 30m. vanaf onze staanplaats zijn we getuige van een Portugese (?) band.  Getuige de vele toehoorders  vast een populaire groep.
Van onze Portugese buren horen we dat de solo zanger uit Angola  komt.