Opnaardealgarve3 - Reisverslag uit Carrapateira, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardealgarve3 - Reisverslag uit Carrapateira, Portugal van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardealgarve3

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

25 September 2016 | Portugal, Carrapateira

Rondreis Spanje/Portugal 3.
Een nacht in Sines is genoeg. We gaan naar Porto Covo. Vroeger was dit een vissersdorp, maar daar is niets van overgebleven. De 6km. lange kustweg er naar toe is een ramp. De maximum snelheid kan niet hoger dan 40km door de gaten in de weg. Midden in het dorpje vinden we de c.pl. Het terrein is onverhard, maar dat weerhoudt niemand ervan om er te staan.
Het dorp kent veel restaurantjes en winkeltjes.  Naast de c.pl.  is een overdekte minimarkt waar je groente, fruit, vis en vlees kunt kopen. Iets verder is een bakker en een mercado. De huizen van het oude gedeelte van het dorp zijn identiek geschilderd: blauw aan de onderkant en wit aan de bovenkant. Het ziet er verzorgd uit. 's Middags zitten de terrassen vol met toeristen, die van de lunch genieten.
Porto Covo ligt aan een wandelroute die dwars door de duinen loopt. Op een bord zien we dat het dichtstbijzijnde dorp op 17,5 km. ligt. Daar spreken we een mountainbiker, die bezig is met een fietstocht van Noord-naar Zuid Portugal.  Een tocht van 1000 km. en hij is nu halverwege.
's Avonds hebben we voor het eerst onze MiFi  uitgeprobeerd.  Een  MiFi  is een router die je heel makkelijk meeneemt,  zodat je overal WiFi hebt. Handig op vakantie. Dat apparaatje  is te koop bij de ANWB.

Vrijdag 23 september vertrekken we naar Carrapateira.  De bedoeling is dat we zoveel mogelijk de N120 volgen langs de kust richting het zuiden, dit is de toeristische route. Die route is zoals bedoeld. Zeer gevarieerd: veel bomen als eucalyptus, mimosa en kurkeik. De weg kronkelt zich door het landschap. Het is klimmen en dalen. Soms rijden we door dorpjes.
Eenmaal, na een goede 100 km. , in Carrapateira  aangekomen, nemen we de weg naar het strand. Vlak bij het strand is een enorme parkeerplaats. Op dit onverharde terrein kunnen we de camper makkelijk kwijt. We zetten zelfs de luifel uit.
's Middags maken we een wandeling over het strand. We zien daar tientallen surfers hun kunsten vertonen op de woeste golfen. Dit is niet voor niets het mekka van de surfsport. De omgeving is zeer de moeite waard. Ook kan je prachtige wandelingen maken langs de kliffen.
Om 19.25 uur zien we de zon in de zee zakken! Net als het 20.00 uur is geweest is het donker. Ook tijd om binnen te zitten.
Tv ontvangst is niet mogelijk met de Astra 3. Vermoedelijk staan we teveel naar het westen.